V. RAPORT SITUATIA ECONOMICA
U.P.F.A.R.
DEPARTAMENTUL CONTABILITATE
 

 

RAPORT PRIVIND SITUAŢIA ECONOMICO-FINANCIARĂ
A   U.P.F.A.R.  ÎN PERIOADA 01.01.2004-31.12.2004
           
                                                                                                           
 

 I. Conform prevederilor STATUTULUI UPFAR veniturile şi cheltuielile prevăzute şi realizate în anul 2004 au structura următoare :
 

                                                                                                             - IN MII LEI -
 

  PREVAZUT
 

 

REALIZAT
 
a) taxa de înscriere a membrilor în uniune
 
4.000
 
11.600
 
b) comisionul reţinut conform prevederilor legale şi a hotărârii Adunări Generale din sumele brute repartizate  titularilor de drepturi
 
380.000
 
355.059
 
     
c) alte venituri prevăzute de lege (cotizaţii ale membrilor şi taxe privind protejarea dreptului de autor)
 
16.000
 
80.670
 
               TOTAL venituri din care se suportă cheltuieli de administrare
 
400.000
 
447.000
 
d) încasări CREDIDAM pentru remuneraţie copie privată mai puţin comisionul reţinut de UPFAR
 
920.000
 
774.076
 
e)  dobânzile şi dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile în condiţiile legale aferente costurilor reale ale colectării şi repartizării
 
80.000
 
169.378
 
                                                           TOTAL VENITURI
 
1.400.000
 
1.390.783
 
II Cheltuielile de administrare prevăzute şi efectuate  se referă la :
 
   
                                                - chirie şi întreţinere
 
44.000
 
21.175
 
                                                - telefon, fax, internet
 
35.000
 
36.626
 
                                                - servicii bancare
 
10.000
 
9.105
 
                                                - cheltuieli de birou
 
18.000
 
11.174
 
                                                - cheltuieli cu personalul
 
301.000
 
282.216
 
                                         - cheltuieli protocol şi reclamă
 
4.000
 
785
 
                                                - cotizaţii UGIR
 
12.000
 
12.000
 
                                                - prestării servicii
 
30.000
 
13.617
 
                                    - imobilizări corporale şi necorporale
 
26.000
 
3.362
 
                                    - deplasării
 
  6.211
 
TOTAL CHELTUIELI
 
480.000
 
396.271
 
EXCEDENT
 
920.000
 
994.512
 

 
            Pentru anul 2004 s-au prevăzut venituri de 1.300.000.000 lei cu titlul de remuneraţie compensatorie pentru copia privată provenind de la CREDIDAM care este colector unic. Asupra acestei sume s-a calculat un procent de 29,33% reprezentând comisionul reţinut din drepturile titularilor, pentru cheltuieli de administrare ale UPFAR , în sumă de 380.000.000 lei, s-au mai prevăzut încasări din taxă de înscriere 4.000.000 lei, cotizaţii 16.000.000 lei şi dobânzi 80.000.000.
           
 

 

 

 

Încasările efective au fost sub nivelul celor estimate situându-se la un volum de 1.129.134.967 lei şi au fost încasate la datele următoare :
 

 

            Data
 

Nr. O.P
 
Suma
 
20.01.2004
 
O.P 33
 
247.708.749 lei,
 
06.05.2004
 
O.P H.O
 
245.186.734 lei
 
02.08.2004
 
O.P H.O.
 
294.306.810 lei
 
27.10.2004
 
O.P. HO
 
341.932.674 lei
 
TOTAL
 
  1.129.134.967 lei
 

 

Menţionăm că sumele respective sunt diminuate cu 10% cotă care reprezintă comisionul CREDIDAM, în calitate de colector unic şi că până la apariţia Legii nr. 285/2004 prevederea legală cu privire la sumele colectate au avut enunţarea următoare :
„art. 134(1) d) sumele colectate de un organism de gestiune colectivă, după deducerea costurile reale ale gestiunii colective ,se impozitează potrivit prevederilor legale în materie. După alte deduceri autorizate de titularii de drepturi sumele respective se repartizează între titulari proporţional cu utilizarea reală a operelor lor".
            Legea 285/2004 a modificat prevederea de mai sus astfel :
"art. 134 (2) b) Comisionul datorat de titularii de drepturi, care sunt membrii ai unui organism de gestiune colectivă, pentru acoperirea cheltuielilor  de funcţionare ale acestuia, cumulat cu comisionul datorat organismului de gestiune colectivă care este colector unic nu poate fi mai mare de 30% din sumele colectate anual „
            Cum CREDIDAM a reţinut un comision de 10% UPFAR a fost obligată să reţină  un comision în cotă de numai 20% începând cu luna august 2004.
            Redăm mai jos calculul comisionului reţinut de UPFAR în anul 2004 şi drepturile cuvenite titularilor de opere :
            - perioada 01.01.2004-31.07.2004   s-a încasat de la CREDIDAM sume de 590.997.753 lei iar cheltuielile de administrare au fost de 235.472.640 lei rezultând o diferenţă de 355.525.113 lei cuvenită titularilor de drepturi.
            - perioada 01.08.2004-31.12.2004 s-a încasat 538.137.214 lei  şi s-a reţinut un comision de 20% din suma colectată de CREDIDAM în această perioadă adică 119.586.035 lei, diferenţa de 418.551.179 lei revenind titularilor. Rezultă un comision anual în sumă de 355.058.675 lei ( 235.472.640 lei + 119.586.035) şi drepturi cuvenite titularilor de opere de 774.076.292 lei la care se adaugă  :
            - dobânzile bancare...................................    169.378.274 lei
                                    Total ....................................    943.454.568 lei
-          se scade fondul de rezervă 30% ..........   283.036.370 lei
conform hotărârii consiliului director
în scopul rezolvării unor eventuale
reclamaţii sau omisiuni
-          Total drepturi titulari în 2004 ................   660.418.196 lei
-          se mai adaugă fondurile de rezervă .........32.163.031 lei
constituite în anul 2000 şi 2001
care nu au fost reclamate şi ca
atare conform Decret 167/1958
au fost prescrise.
-          Total sumă de repartizat titularilor........   692.581.227 lei
de opere diminuată cu comisionul
de administrare şi fondul de rezervă.
 

 

În anul 2004 conform OMF 1487/30.10.2003, s-au reevaluat imobilizările corporale şi s-a calculat amortizarea activelor fixe aflate la începutul anului 2004 aduse ca aport în valoare de 10.000.000 lei care a fost reţinută din excedent.
            Conform art. 8(1) din Legea nr. 82/1991 modificată şi republicată şi OMF, Asociaţia a efectuat inventarierea patrimoniului la 31.12.2004 conform Deciziei nr. 1/22.12.2004 a directorului executiv.
La 31.12.2004 soldul contului la bancă este de 1.942.805.779 lei, iar al contului casa este de  38.795.579 lei.
Soldurile sunt formate în principal din  fondurile de rezervă şi sumele repartizate şi nevirate unor titulari constituite anual astfel :
                        anul 2000                     31.311.778 lei
                        anul 2001                     24.462.621 lei
                        anul 2002                   235.457.525 lei
                        anul 2003                   715.283.224 lei
                        anul 2004                   283.036.370 lei
La care se adaugă 692.581.000 lei sumă cuvenită titularilor de drepturi care urmează a fi plătită în anul 2005
 

 

                                                                                                             
   
   Întocmit
                                                                                                            Contabil Şef,
 

 

                                                                                                            Vlad Niculae