U.P.F.A.R.
DEPARTAMENTUL CONTABILITATE
RAPORT PRIVIND SITUAŢIA ECONOMICO-FINANCIARĂ
A U.P.F.A.R. ÎN PERIOADA 01.01.2004-31.12.2004
I.
Conform prevederilor STATUTULUI UPFAR veniturile şi cheltuielile
prevăzute şi realizate în anul 2004 au structura următoare :
- IN MII LEI -
|
|
PREVAZUT
|
REALIZAT
|
a) taxa de înscriere a
membrilor în uniune
|
4.000
|
11.600
|
b) comisionul reţinut
conform prevederilor legale şi a hotărârii Adunări Generale din
sumele brute repartizate titularilor de drepturi
|
380.000
|
355.059
|
|
|
|
c) alte venituri
prevăzute de lege (cotizaţii ale membrilor şi taxe privind
protejarea dreptului de autor)
|
16.000
|
80.670
|
TOTAL venituri din care
se suportă cheltuieli de administrare
|
400.000
|
447.000
|
d) încasări CREDIDAM
pentru remuneraţie copie privată mai puţin comisionul reţinut de
UPFAR
|
920.000
|
774.076
|
e) dobânzile şi
dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile în condiţiile
legale aferente costurilor reale ale colectării şi repartizării
|
80.000
|
169.378
|
TOTAL
VENITURI
|
1.400.000
|
1.390.783
|
II Cheltuielile de
administrare prevăzute şi efectuate se referă la :
|
|
|
- chirie şi
întreţinere
|
44.000
|
21.175
|
- telefon, fax,
internet
|
35.000
|
36.626
|
- servicii bancare
|
10.000
|
9.105
|
- cheltuieli de
birou
|
18.000
|
11.174
|
- cheltuieli cu
personalul
|
301.000
|
282.216
|
- cheltuieli protocol şi
reclamă
|
4.000
|
785
|
- cotizaţii UGIR
|
12.000
|
12.000
|
- prestării servicii
|
30.000
|
13.617
|
-
imobilizări corporale şi necorporale
|
26.000
|
3.362
|
-
deplasării
|
|
6.211
|
TOTAL CHELTUIELI
|
480.000
|
396.271
|
EXCEDENT
|
920.000
|
994.512
|
Pentru anul 2004 s-au prevăzut venituri de 1.300.000.000
lei cu titlul de remuneraţie compensatorie pentru copia privată
provenind de la CREDIDAM care este colector unic. Asupra acestei sume
s-a calculat un procent de 29,33% reprezentând comisionul reţinut din
drepturile titularilor, pentru cheltuieli de administrare ale UPFAR , în
sumă de 380.000.000 lei, s-au mai prevăzut încasări din taxă de
înscriere 4.000.000 lei, cotizaţii 16.000.000 lei şi dobânzi 80.000.000.
Încasările efective au fost sub nivelul celor estimate situându-se la
un volum de 1.129.134.967 lei şi au fost încasate la datele următoare :
Data
|
Nr. O.P
|
Suma
|
20.01.2004
|
O.P 33
|
247.708.749 lei,
|
06.05.2004
|
O.P H.O
|
245.186.734 lei
|
02.08.2004
|
O.P H.O.
|
294.306.810 lei
|
27.10.2004
|
O.P. HO
|
341.932.674 lei
|
TOTAL
|
|
1.129.134.967 lei
|
Menţionăm că sumele respective sunt diminuate cu 10% cotă care
reprezintă comisionul CREDIDAM, în calitate de colector unic şi că până
la apariţia Legii nr. 285/2004 prevederea legală cu privire la sumele
colectate au avut enunţarea următoare :
„art. 134(1) d) sumele colectate de un organism de gestiune colectivă,
după deducerea costurile reale ale gestiunii colective ,se impozitează
potrivit prevederilor legale în materie. După alte deduceri autorizate
de titularii de drepturi sumele respective se repartizează între
titulari proporţional cu utilizarea reală a operelor lor".
Legea 285/2004 a modificat prevederea de mai sus astfel :
"art. 134 (2) b) Comisionul datorat de titularii de drepturi, care sunt
membrii ai unui organism de gestiune colectivă, pentru acoperirea
cheltuielilor de funcţionare ale acestuia, cumulat cu comisionul
datorat organismului de gestiune colectivă care este colector unic nu
poate fi mai mare de 30% din sumele colectate anual „
Cum CREDIDAM a reţinut un comision de 10% UPFAR a fost
obligată să reţină un comision în cotă de numai 20% începând cu luna
august 2004.
Redăm mai jos calculul comisionului reţinut de UPFAR în anul
2004 şi drepturile cuvenite titularilor de opere :
- perioada 01.01.2004-31.07.2004 s-a încasat de la
CREDIDAM sume de 590.997.753 lei iar cheltuielile de administrare
au fost de 235.472.640 lei rezultând o diferenţă de
355.525.113 lei cuvenită titularilor de drepturi.
- perioada 01.08.2004-31.12.2004 s-a încasat
538.137.214 lei şi s-a reţinut un comision de 20% din suma
colectată de CREDIDAM în această perioadă adică 119.586.035 lei,
diferenţa de 418.551.179 lei revenind titularilor. Rezultă un
comision anual în sumă de 355.058.675 lei ( 235.472.640 lei +
119.586.035) şi drepturi cuvenite titularilor de opere de 774.076.292
lei la care se adaugă :
- dobânzile bancare...................................
169.378.274 lei
Total
.................................... 943.454.568 lei
- se scade fondul de rezervă 30% .......... 283.036.370
lei
conform hotărârii consiliului director
în scopul rezolvării unor eventuale
reclamaţii sau omisiuni
- Total drepturi titulari în 2004 ................
660.418.196 lei
- se mai adaugă fondurile de rezervă .........32.163.031 lei
constituite în anul 2000 şi 2001
care nu au fost reclamate şi ca
atare conform Decret 167/1958
au fost prescrise.
- Total sumă de repartizat titularilor........ 692.581.227
lei
de opere diminuată cu comisionul
de administrare şi fondul de rezervă.
În anul 2004 conform OMF 1487/30.10.2003, s-au reevaluat
imobilizările corporale şi s-a calculat amortizarea activelor fixe
aflate la începutul anului 2004 aduse ca aport în valoare de 10.000.000
lei care a fost reţinută din excedent.
Conform art. 8(1) din Legea nr. 82/1991 modificată şi
republicată şi OMF, Asociaţia a efectuat inventarierea patrimoniului la
31.12.2004 conform Deciziei nr. 1/22.12.2004 a directorului executiv.
La 31.12.2004 soldul contului la bancă este de 1.942.805.779 lei,
iar al contului casa este de 38.795.579 lei.
Soldurile sunt formate în principal din fondurile de rezervă şi sumele
repartizate şi nevirate unor titulari constituite anual astfel :
anul 2000 31.311.778 lei
anul 2001 24.462.621 lei
anul 2002 235.457.525 lei
anul 2003 715.283.224 lei
anul 2004 283.036.370 lei
La care se adaugă 692.581.000 lei sumă cuvenită titularilor de
drepturi care urmează a fi plătită în anul 2005
Întocmit
Contabil Şef,
Vlad Niculae |