Având în vedere modificările
şi completările legislaţiei cu privire la asociaţii şi fundaţii precum
şi la dreptul de autor şi drepturile conexe membrii fondatori şi
asociaţi ai Uniunii Producătorilor de Film şi Audiovizual din România -
U.P.F.A.R.--întruniţi în Adunarea Generală din 15 decembrie 2004,
hotărăsc modificarea Statutului U.P.F.A.R. care va avea următoarea
redactare :
CAP. I - DENUMIREA, FORMA JURIDICA, SEDIUL SOCIAL, DURATA DE
FUNCŢIONARE, ÎNSEMNE.
1.1. – Se modifica denumirea asociatiei din UNIUNEA PRODUCĂTORILOR DE
FILM ŞI AUDIOVIZUAL DIN ROMÂNIA (U.P.F.A.R.) în UNIUNEA PRODUCĂTORILOR
DE FILM ŞI AUDIOVIZUAL DIN ROMÂNIA – ASOCIATIA ROMANA DE GESTIUNE A
OPERELOR DIN AUDIOVIZUAL (U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.), asociaţie creată prin
libera asociere a producătorilor de film şi opere audiovizuale din
România, autorizaţi de Oficiul Naţional al Cinematografiei în temeiul
Legii nr. 22/1999, care pe baza unei înţelegeri pun în comun şi fără
drept de restituire contribuţia materială, cunoştinţele sau aportul lor
în muncă cu scopul realizării activităţii în interes general, comunitar
sau după caz, în interesul lor, personal nepatrimonial.
1.2. - U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. este persoană juridică de drept privat,
neguvernamentală, apolitică şi independentă, fără scop patrimonial
constituită în temeiul Legii nr. 21/1924, Decretului nr. 17/1954 şi O.G.
nr. 26⁄2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii completată şi modificată
prin O.G. nr. 37⁄2003 şi al Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi
drepturile conexe modificată şi completată prin Legea nr. 285⁄2004.
1.3. – Sediul U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. este în Bucureşti, Str. Dem I.
Dobrescu nr. 4-6, etj. 3, sector 1, atribuit prin Ordinul Oficiului
Naţional al Cinematografiei nr. 17/05.05.1999.
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. poate să-şi deschidă birouri în toată ţara şi în
străinătate.
1.4. - U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. va funcţiona de la data înscrierii
hotărârii judecătoreşti în Registrul Asociaţiilor si Fundaţiilor şi işi
va desfăşura activitatea pe o durata nedeterminată.
1.5. – Însemnele U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. sunt emblema, sigiliul, antetul
şi ştampila. Ştampila este însemnul legal al U.P.F.A.R prin care
garantează autenticitatea actelor emise de către aceasta. Sigiliul şi
ştampila conţin emblema U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
1.6. – Patrimoniul iniţial al U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. este de 2.000.000
lei şi s-a constituit prin contribuţia membrilor.
CAP. II - OBIECTIVELE U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
2.1. - U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. are ca obiect de activitate în principal –
colectarea şi repartizarea, pe principiul egalităţii de tratament, a
următoarelor categorii de drepturi :
a) dreptul la remuneraţie compensatorie pentru copia privată;
b) dreptul de retransmitere prin cablu;
c) dreptul de comunicare publică;
d) dreptul de radiodifuzare.
2.2. - In afara obiectului de activitate principal,
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. mai are următoarele obiective:
a) iniţierea şi susţinerea acţiunilor de cooperare a societăţilor
producătoare şi distribuitoare de opere cinematografice şi opere
audiovizuale pentru relansarea producţiei româneşti de film şi
audiovizual, precum şi pentru cristalizarea profesiei producătorului a
distribuitorului şi nu în ultimul rând a autorului din domeniul în
România;
b) iniţierea şi susţinerea acţiunilor de colaborare cu organismele legal
abilitate în scopul realizării obiectivelor U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.;
c) constituirea unei baze aferente de drepturi în domeniul
cinematografiei şi audiovizualului;
d) elaborarea şi susţinerea aprobării unor proiecte legislative privind
producţia şi distribuţia de opere cinematografice şi opere audiovizuale;
e) iniţierea, elaborarea şi susţinerea aprobării unor reglementări
pentru armonizarea cu legislaţia europeană în domeniu, coordonarea
intervenţiilor legale şi a activităţilor informaţionale legate de
protecţia drepturilor membrilor U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.;
f) reprezentarea intereselor membrilor U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. , în ce
priveşte creaţia, producţia, distribuţia şi exploatarea operelor
cinematografice şi a operelor audiovizuale, a dreptului de autor şi a
drepturilor conexe, în afara teritoriului României, prin încheierea de
contacte bilaterale cu organisme similare şi prin afilierea la organisme
internaţionale neguvernamentale din domeniu;
g) iniţierea şi coordonare acţiunilor de sensibilizare a opiniei publice
prin mijloace corespunzătoare, inclusiv prin intermediul presei scrise
şi audiovizuale ,asupra importanţei respectării drepturilor
producătorilor de film şi programe TV din România, factori esenţiali în
susţinerea şi dezvoltarea industriei audiovizuale, organizarea de
evenimente promoţionale şi editarea de materiale în cadrul acţiunilor ce
vizează combaterea pirateriei;
h) U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. poate desfăşura programe de schimburi cu
caracter cultural de utilitate publică, precum şi cu caracter artistic,
ştiinţific, educativ, documentar, între persoane fizice, instituţii
neguvernamentale, asociaţii profesionale interesând sfera sa de
activitate, pentru favorizarea cunoaşterii şi răspândirii filmului
românesc, stabilirea de relaţii culturale şi spirituale cu românii
originari din România, precum şi stimularea cunoaşterii altor
cinematografii, îndeosebi a celor aflate în spaţiul spiritualităţii
româneşti, oriunde în lume.
2.3. - Pentru atingerea obiectivelor enumerate U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
poate desfăşura următoarele tipuri de activităţi:
iniţiază şi menţine legături cu asociaţiile, uniunile şi federaţiile
producătorilor şi distribuitorilor de film şi opere audiovizuale din
străinătate;
iniţiază şi menţine legături cu cineaşti şi români din afara
frontierelor ţării în vederea aprobării unor reglementări culturale, de
limbă şi tradiţii;
organizează şi/sau participă la expoziţii de scenografie-decor, costume,
schiţe, afişe, spectacole, gale, medalioane, festivaluri de film şi
audio vizual, precum şi alte manifestări cultural artistice în scopul
constituirii fondului destinat acordării Premiilor Anuale
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A., cineaştilor ale căror opere s-au distins în
competiţii naţionale de prestigiu, precum şi debutanţilor.
organizarea sau participarea la întruniri, mese rotunde, seminarii,
simpozioane şi cicluri de conferinţe privind cinematografia şi
audiovizualul;
produce, editează şi difuzează cărţii reviste, materiale audiovizuale
destinate promovării filmului şi operelor audiovizuale româneşti ;
acordă burse de pregătire şi perfecţionare în ţară şi străinătate, în
management şi marketing cultural, în domeniul drepturilor de autor şi
drepturilor conexe precum şi antipirateria audiovizuală ;
încheie convenţii de cooperare sau cu caracter de mutualitate cu alte
persoane juridice române sau străine ;
efectuează orice altă activitate necesară atingerii scopului şi
obiectivelor statutare
2.4. - Condiţiile în care se realizează gestionarea drepturilor pentru
titulari, pe baza principiului egalităţii de tratament sunt :
a) mandatul de gestiune colectivă a drepturilor patrimoniale, se acordă
prin contract scris de către titularii de drepturi;
b) protejarea intereselor titularilor de drepturi în ceea ce priveşte
gestionarea drepturilor cuvenite, ca urmare a utilizării repertoriului
propriu, în afara teritoriului României, se face prin încheierea de
contracte de reprezentare cu organisme similare din străinătate;
c) colectarea şi repartizarea sumelor datorate deţinătorilor de
drepturi, din alte ţării, pentru utilizarea operelor pe teritoriul
românesc se realizează în baza contractelor încheiate cu organisme
similare din ţările respective;
d) din sumele cuvenite fiecărui titular după calcularea repartiţiei
individuale, U.P.F.A.R reţine un comision pentru acoperirea
cheltuielilor necesare funcţionării, iar suma rezultată se impozitează
potrivit legii
e) accesul la informaţiile privind orice aspect al activităţii de
colectare a sumelor datorate de utilizatori şi de repartizare a acestora
este permis tuturor titularilor de drepturi care au acordat mandat
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. şi al reprezentanţilor acestora.
CAP. III - REGULI DE REPARTIŢIE
3.1. - Sumele colectate se repartizează individual titularilor de
drepturi în conformitate cu următoarele principii:
a) repartizarea drepturilor colectate se face proporţional cu utilizarea
reală a repertoriului titularilor de drepturi;
b) plata drepturilor se face în termen de maximum 6(şase) luni de la
data colectării;
c) comisionul datorat de titularii de drepturi pentru acoperirea
cheltuielilor de funcţionare a uniunii, cumulat cu comisionul datorat
organismului de gestiune colectivă care este colector unic, nu poate fi
mai mare de 30% din sumele colectate anual;
d) în lipsa unei hotărâri exprese a Adunării Generale, sumele colectate
nu pot fi utilizate în scopuri comune, altele decât acoperirea
costurilor reale ale repartizării către membrii a sumelor cuvenite.
Adunarea Generală poate decide ca maximum 30 % din sumele colectate să
fie utilizate în scopuri comune şi numai în limita obiectului de
activitate;
e) comisionul datorat de titularii de drepturi se reţine acestora din
sumele cuvenite fiecăruia;
f) revendicarea de către titularii de drepturi, nereprezentaţi, a
sumelor cuvenite se poate face în termen de 3(trei) ani de la colectarea
lor; după acest termen, sumele nerepartizate sau nerevendicate sunt
utilizate potrivit hotărârii Adunării Generale;
g) veniturile realizate din plasamentele sumelor nerevendicate şi
nerepartizate sau obţinute din alte operaţiuni efectuate în limita
obiectului de activitate, precum şi cele obţinute cu titlu de prejudicii
sau daune ca urmare a încălcării drepturilor de autor, sau conexe se
cuvin şi se repartizează titularilor de drepturi şi nu pot constitui
venituri ale organismului de gestiune colectivă.
3.2. – Repartiţia drepturilor cuvenite individual titularilor, pentru
operele din repertoriul U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A., se face astfel:
a) Dreptul la remuneraţie compensatorie pentru copia privată.
Aceste drepturi se colectează de către colectorul unic, desemnat in
condiţiile legii care, după reţinerea comisionului, transferă fondul
rezultat în contul U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
Repartizarea fondului către titulari de drepturi se face ţinând cont de
următoarele criterii:
utilizarea reala a operelor pe baza playlist-elor privind radiodifuzarea
primite de la organismele de televiziune sau pe baza informaţiilor
primite de la organisme de sondarea pieţei;
audienta la public a operelor, pe baza playlist-elor menţionate mai sus
si a rapoartelor de vânzări primite de la distribuitorii de videograme.
Comitetul Departamental pentru copia privata va stabili ponderea între
cele doua criterii, precum şi ponderea, în cadrul fiecărui criteriu,
între organismele de televiziune în raport de audienta.
b) Dreptul de retransmitere prin cablu.
Aceste drepturi se colectează de către colectorul unic, desemnat în
condiţiile legii care, după reţinerea comisionului, transferă fondul
rezultat în contul U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
Repartizarea fondului către titulari de drepturi se face ţinând cont de
următoarele criterii:
organismele de televiziune retransmise;
durata operelor retransmise;
numărul difuzărilor în cadrul retransmiterilor;
audienta organismelor de televiziune.
Comitetul Departamental pentru retransmitere prin cablu va stabili
ponderea între organismele de televiziune retransmise în raport de
utilizarea de către fiecare dintre acestea a operelor audiovizuale.
c) Dreptul de comunicare publică.
Aceste drepturi se colectează de către colectorul unic, desemnat în
condiţiile legii care, după reţinerea comisionului, transferă fondul
rezultat în contul U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
Repartizarea fondului către titulari de drepturi se face ţinând cont de
următoarele criterii:
utilizarea reala a operelor pe baza playlist-elor primite de la
utilizatori;
audienta la public a operelor, pe baza playlist-elor menţionate mai sus
si a informărilor privind publicul real, primite de la utilizatori.
Comitetul Departamental pentru comunicare publica şi radiodifuzare va
stabili sumele repartizate în raport cu criteriile de mai sus.
d) Dreptul de radiodifuzare
Colectarea sumelor pentru dreptul de radiodifuzare se face pe bază de
contracte încheiate direct cu utilizatorii – organisme de televiziune.
Repartizarea fondului către titulari de drepturi se face ţinând cont de
criteriul utilizării reale a operelor.
Comitetul Departamental pentru comunicare publica şi radiodifuzare va
stabili sumele repartizate pe baza playlist-elor primite de organismele
de televiziune.
3.3 – Consiliul Director va stabili procedura de comunicare a sumelor
repartizate şi de soluţionare a contestaţiilor pe care le va primi în
legătura cu repartiţia.
CAP. IV - PATRIMONIUL U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
4.1. – Activul patrimonial al U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. este alcătuit din
aportul în natură şi/sau în bani al membrilor precum şi din achiziţiile
de active necorporale şi corporale primite prin donaţie sau
achiziţionate din fonduri proprii.
4.2. - Patrimoniul iniţial al U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. este de 2.000.000
lei şi s-a constituit prin contribuţia membrilor.
CAP. V BUGETUL DE VENITURI SI CHELTUIELI
Patrimoniul U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. nu poate fi grevat de datorii sau alte
obligaţii personale ale titularilor.
5.1. -U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. întocmeşte buget de venituri şi cheltuieli
şi bilanţ contabil şi are cont bancar.
5.2. – Veniturile U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. provin din :
taxa de înscriere a membrilor în uniune;
comisionul reţinut, conform prevederilor legale şi hotărârii Adunării
Generale, din sumele brute repartizate titularilor de drepturi ;
dobânzile şi dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, în
condiţii legale, aferente costurilor reale ale colectării şi
repartizării;
dividendele societăţilor comerciale înfiinţate de uniune;
venituri realizate din activităţi economice directe;
donaţii, sponsorizări sau legate;
resurse obţinute de la bugetul de stat şi/sau de la bugetele locale;
alte venituri prevăzute de lege.
5.3. - Cheltuielile U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. se constituie din:
a) cheltuieli pentru asigurarea propriei funcţionari în condiţiile
stipulate în prezentul statut;
b) dobânzi aferente eventualelor credite contractate;
c) cheltuieli fortuite precum amenzi sau despăgubiri;
d) speze bancare şi comisioane;
e) cheltuieli judiciare şi orice alte cheltuieli generate de acţiuni în
justiţie, expertize etc.;
5.4. – Se constituie fondul de rezervă pentru acoperirea pierderilor
anuale, din excedentul anilor precedenţi, potrivit prevederilor legale.
5.5. – Exerciţiul economico-financiar începe la 1 ianuarie şi se încheie
la 31 decembrie al fiecărui an.
CAP. VI - MEMBRII U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
6.1. – U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. se compune din membri fondatori, membri
titulari şi membri de onoare.
6.2. - Este membru fondator orice persoana fizica sau juridica care a
participat la constituirea uniunii.
6.3. – Este membru titular orice persoană fizică sau juridica din
România sau din străinătate , care, în calitate de producător de film
sau audiovizual, a încredinţat uniunii, direct sau prin reprezentant,
prin contract scris de mandat, gestiunea colectiva pentru drepturile
sale patrimoniale. U.P.F.A.R. – A.R.G.O.A. va accepta administrarea
acestor drepturi pe baza gestiunii colective, în limita obiectului sau
de activitate.
6.4. –Pot fi membri de onoare U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. personalităţile care
prin calitatea operelor cinematografice sau audiovizuale produse se
bucură de prestigiu pe plan naţional şi internaţional şi aduc o
considerabila contribuţie la realizarea obiectivelor din prezentul
Statut. Titlul de membru de onoare este acordat la propunerea
Consiliului Director sau a preşedintelui U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
6.5. – Membrii fondatori sunt persoane fizice şi juridice care s-au
întrunit la 15 şi 29 ianuarie 1999, în vederea constituirii
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. şi în Adunarea Generală din data de 12 februarie
1999 au discutat şi aprobat Statutul U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. , modificat
prin hotărârile luate în data de 11 iunie 1999.
6.6. – Calitatea de membru titular U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. se dobândeşte
prin semnarea contractului de mandat de către un titular de drepturi sau
de reprezentantul acestuia, în urma unei cereri de admitere supusa
avizării Consiliului Director. Avizul se emite în cel mult 30 zile de la
data depunerii cererii, iar în caz de aviz negativ persoana solicitantă
se poate adresa în scris Adunării Generale a U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.,
care, în prima sa şedinţa, va lua o hotărâre cu privire la admiterea sau
respingerea cererii solicitantului.
CAP. VII DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE MEMBRILOR.
7.1. - Drepturile membrilor titulari:
să aleagă şi să fie aleşi în organele de conducere;
să participe la orice activitate desfăşurată de către
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. ;
să solicite informaţii asupra modului în care sunt gestionate drepturile
lor, în conformitate cu prevederile legale;
să participe la dezbaterile din cadrul Adunărilor Generale şi să voteze
- fiecare titular de drepturi are dreptul la un vot;
să beneficieze de orice alte drepturi prevăzute în statut.
7.2. – Obligaţiile membrilor titulari :
să se supună hotărârii Adunării Generale şi ale Consiliului Director în
concordanţă cu statutul U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. ;
să declare în totalitate repertoriul pe care îl deţin şi cel nou creat
sau dobândit prin cesiune ori moştenire şi să-l reactualizeze o data la
6 (sase) luni;
să plătească comisionul din drepturile gestionate de
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. ;
să participe la realizarea obiectivelor U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
CAP. VIII - ÎNCETAREA CALITĂŢII DE MEMBRU U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
8.1 – Încetarea calităţii de membru U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. survine în
următoarele cazuri:
lichidarea persoanei juridice sau restructurarea acesteia într-o altă
entitate legală ;
decesul persoanei fizice, membru U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. ;
renunţarea la calitatea de membru U.P.F.A.R-A.R.G.O.A., notificata în
scris Consiliului Director cu cel puţin 6 luni înainte de încheierea
anului calendaristic si care devine efectiva numai după achitarea
obligaţiilor faţă de U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.;
excluderea prin decizie a Consiliului Director în cazul refuzului de
declarare a repertoriului. Împotriva deciziei Consiliului Director
persoana în cauză poate face contestaţie în termen de 15 zile de la
comunicare. Excluderea devine definitiva după hotărârea finala a
Adunării Generale, luată după audierea persoanei în cauză, în prima
şedinţă ordinară.
CAP. IX – Obligaţiile U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.:
a) să acorde autorizaţii neexclusive utilizatorilor, la cererea acestora
efectuată înainte de utilizarea repertoriului protejat, în schimbul unei
remuneraţii, prin licenţă neexclusivă, în formă scrisă;
b) să elaboreze metodologii cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite,
ce trebuie negociate cu utilizatorii în vederea plăţii acestor drepturi,
în cazul acelor opere al căror mod de exploatare face imposibilă
autorizarea individuală de către titularii de drepturi;
c) să încheie, în numele titularilor de drepturi care le-au mandatat sau
pe baza convenţiilor încheiate cu organisme similare din străinătate,
contracte generale cu organismele de televiziune sau cu distribuitorii
de servicii de programe prin cablu, având ca obiect autorizarea de
utilizare a repertoriului protejat;
d) să protejeze interesele membrilor lor, în ceea ce priveşte
gestionarea drepturilor cuvenite, ca urmare a utilizării repertoriului
propriu, în afara teritoriului României, prin încheierea de contracte de
reprezentare cu organismele similare din străinătate;
e) să colecteze sumele datorate de utilizatori şi să le repartizeze
între titularii de drepturi, potrivit prevederilor din prezentul statut;
f) să asigure accesul propriilor membri la informaţiile privind orice
aspect al activităţii de colectare a sumelor datorate de utilizatori şi
de repartizare a acestora;
g) să acorde asistenţă de specialitate titularilor de drepturi şi să îi
reprezinte în cadrul procedurilor legale, în limita obiectului lor de
activitate;
h) să ceară utilizatorilor comunicarea de informaţii şi transmiterea
documentelor necesare, în format scris şi electronic, pentru
determinarea cuantumului remuneraţiilor pe care le colectează, în
vederea repartizării;
i) să asigure transparenţa activităţii de gestiune colectivă în
raporturile cu autorităţile publice care au drept de control şi, prin
acestea, cu utilizatorii;
j) să îndeplinească orice altă activitate, conform mandatului special
primit de la titularii sau reprezentanţii dreptului de autor sau ai
drepturilor conexe, în limitele obiectului lor de activitate.
k) sa întocmească darea de seamă anuală aprobată de Adunarea Generală şi
raportul comisiei de verificare a gestiunii economice şi financiare şi
să le înainteze Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, în primul
trimestru al anului următor.
CAP. X – CONDUCEREA, ADMINISTRAREA SI CONTROLUL U.P.F.A.R- A.R.G.O.A.
10.1 – Organele de conducere, administrare şi control
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. sunt:
Adunarea Generală a membrilor ;
Consiliul Director;
Comitetele Departamentale;
Administratorul General – Director Executiv;
Biroul Executiv;
Cenzorul (Comisia de cenzori).
10.2. – Un membru al U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. poate fi ales într-un
organism de conducere sau control al U.P.F.A.R pe o perioadă de 4(patru)
ani.
10.3. – Membrii pot vota un candidat care nu este prezent, numai în
cazul în care acesta şi-a exprimat consimţământul, de a candida, în
scris.
10.4. – Organele U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. al căror mandat a expirat îşi vor
exercita funcţia până la noile alegeri. Predarea-primirea gestiunii se
va face pe baza unui protocol încheiat între vechile şi noile organe de
conducere.
CAP. XI - ADUNAREA GENERALA
11.1. – Lucrările Adunării Generale sunt conduse de Preşedinte sau, in
lipsa acestuia, de un Vicepreşedinte, prin rotaţie, în ordine
alfabetică.
11.2. – Atribuţiile Adunării Generale sunt:
alege şi revocă membrii Consiliului Director, adică pe Preşedintele şi
Vicepreşedinţii care conduc Comitetele Departamentale;
alege şi revocă Cenzorul (Comisia de Cenzori) conform prevederilor
legale
şi aprobă rapoartele acestei comisii;
alege şi revocă câte 2 membri pentru fiecare Comitet Departamental;
aprobă strategia şi obiectivele generale ale U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.;
aprobă bugetul anual al U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.;
aprobă rapoartele anuale şi bilanţul financiar anual stabilind
destinaţiile
excedentului;
aprobă, de principiu, încheierea de contracte de colaborare şi/sau
gestiune colectiva cu organisme similare din ţară şi străinătate;
aprobă statutul şi modificările acestuia la propunerea Consiliului
Director;
dizolva asociaţia în condiţiile CAP. XVII din prezentul statut şi
hotărăşte
asupra destinaţiei patrimoniului acesteia;
aprobă modificările aduse Regulilor de Repartiţie din prezentul statut,
în urma propunerii Consiliului Director;
aprobă comisioanele administrative anual, dar nu mai mult 30% din suma
bruta repartizată titularilor de drepturi;
aprobă constituirea fondului de rezervă din excedent pentru acoperirea
pierderilor anuale ale asociaţiei;
soluţionează contestaţiile privind excluderea membrilor;
desemnează pe cei 5 (cinci) membri ai Comisiei Permanente Speciale
privind accesul la informaţii, care funcţionează potrivit procedurilor
legale.
11.3. – Convocarea Adunării Generale:
Adunarea Generala are loc anual, de preferinţa în cursul primului
trimestru;
data convocării Adunării Generale trebuie anunţată membrilor titulari cu
cel puţin 30 de zile in avans;
Adunări Generale cu caracter extraordinar ale membrilor pot fi convocate
în cursul anului, prin decizia Consiliului Director şi prin anunţata
convocării prin publicare într-un ziar de circulaţie naţionala, cu cel
puţin 10 de zile în avans.
Adunari Generale extraordinare mai pot fi convocate în cursul anului şi
la solicitarea scrisă a cel putin o jumatate din membrii titulari, cu
indicarea ordinii de zi solicitate.
în situaţia în care ordinea de zi a urmatoarei Adunări Generale conţine
propuneri de modificare a statutului şi/sau regulilor de repartiţie, la
data convocarii varianta în vigoare şi varianta modificată trebuie puse
la dispozitia membrilor;
convocatorul Adunarii Generale va fi publicat într-un ziar cu răspândire
naţională, cu prezentarea ordinii de zi, a datei, orei şi locului unde
Adunarea Generala îşi va desfăşura lucrările. Convocatorul va fi
publicat cu 30 de zile înainte de data stabilită pentru Adunarea
Generală. În anunţul primei convocări se poate prevedea şi ziua, ora şi
locul pentru cea de a doua convocare, daca prima convocare nu s-a putut
ţine din lipsa cvorumului statutar. A doua Adunare Generală nu se va
putea ţine în aceeaşi zi cu prima Adunare.
11.4. – Adoptarea hotararilor Adunării Generale:
fiecare membru în Adunarea Generala are dreptul la un vot;
pentru validitatea deliberarilor Adunarii Generale, la prima convocare,
este necesară prezenţa a cel puţin jumătate din numărul total al
membrilor , iar hotărârile să fie luate cu votul a jumatate plus unu din
numarul celor prezenti. Adunarea Generala constituită la a doua
convocare poate delibera în mod valabil, indiferent de numarul membrilor
prezenti, iar hotărârile pot fi adoptate cu jumatate plus unu din
numarul celor prezenti.
hotărârile cu privire la modificarea statutului se iau cu votul a cel
putin 2/3 din numărul membrilor prezenţi la prima sau, dupa caz, la a
doua convocare.
votul în Adunarea Generala este deschis; la solicitarea expresă a 10%
din cei prezenti, votul poate fi secret;
în caz de egalitate de voturi se procedează la un nou scrutin; în
situaţii de egalitate repetată, votul Preşedintelui este hotărâtor;
CAP. XII - CONSILIUL DIRECTOR
12.1. – Consiliul Director este organul de conducere al
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. ce activează între Adunările Generale şi este
format din Presedinte şi 6 (şase) Vicepreşedinţi care conduc Comitetele
Departamentale. Mandatul Presedintelui şi al Vicepreşedinţilor este de 4
ani.
12.2. – Fiecare membru al Consiliului Director are dreptul la un vot.
12.3. – Consiliul Director este abilitat să decidă în orice privinţă
care nu intra în mod expres în competenţa altor organe, fiind în special
abilitat:
să confere sau să retragă calitatea de membru titular:
să decidă şi să aprobe proiectele şi propunerile prezentate de
Comitetele Departamentale;
să convoace şi să pregătească Adunarea Generala;
să propună Adunării Generale modificările sau completările statutului,
iniţiate de el sau de membrii U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.;
să pună în aplicare hotărârile Adunării Generale;
să elaboreze proiectul Regulilor de Repartite şi eventualele modificări
ale acestora, ce urmează a fi supuse votului Adunarii Generale şi
inserate în statut;
să elaboreze proiectul bugetului anual pentru a fi supus Adunării
Generale;
să stabilească bugetul operaţional;
să elaboreze raportul anual şi să valideze bilanţul financiar anual,
pentru a fi supuse Adunării Generale;
să numească sau să destituie Administratorul General – Director Executiv
şi pe oricare dintre angajaţi, la propunerea Administratorului General –
Director Executiv în condiţiile respectării legislaţiei muncii în
vigoare;
să desemneze persoanele abiliate să reprezinte U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. în
situaţii specifice;
să fixeze indemnizaţia Preşedintelui, a Vicepreşedinţilor, salariul
Administratorului General – Director Executiv şi al celorlalţi angajati;
să decidă în privinţa structurii organizatorice a U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.;
să soluţioneze contestaţiile privind repartiţia drepturilor colectate
depuse titularii de drepturi.
12.4. – Şedinţele Consiliului Director:
şedinţele Consiliului Director sunt condus de Preşedinte sau, în absenta
acestuia, de unul dintre Vicepresedinti, prin rotatie, în ordine
alfabetica;
Consiliul Director se întruneşte ori de câte ori activitatea curentă o
cere, dar cel puţin o dată pe luna, cu excepţia vacanţei;
convocarea şedinţelor Consiliului Director se face la solicitarea
Preşedintelui sau a 4 (patru) dintre Vicepreşedinţi;
deciziile se pot lua în şedinţele la care participă cel puţin 4 (patru)
dintre membrii Consiliului Director;
deciziile se iau prin vot, cu majoritate simplă, cu excepţia şedinţelor
când participă numai 4 (patru) membri când deciziile se iau prin
consens.
Consiliul Director este ales pe o perioada de 4 ani.
12.5. – Preşedintele şi membrii Consiliului Director sunt re-eligibili.
12.6. – Nu poate fi membru al Consiliului Director, iar daca era, pierde
această calitate orice persoană care activeaza în cadrul unei instituţii
publice, dacă U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. se afla în relaţie de autoritate sau
de negociere cu respectiva instituţie.
CAP. XIII – COMITETELE DEPARTAMENTALE
13.1. – Comitetele Departamentale sunt următoarele:
Comitetul Departamental pentru copia privata;
Comitetul Departamental pentru retransmitere prin cablu;
Comitetul Departamental pentru comunicare publică şi radiodifuzare;
Comitetul Departamental pentru producţie de film;
Comitetul Departamental pentru producţie audiovizuală;
Comitetul Departamental pentru relaţii cu alte organisme.
13.2 – Comitetele Departamentale sunt alcătuite fiecare din câte un
Vicepreşedinte U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. (conducătorul comitetului) şi 2
(doi) membri, aleşi de Adunarea Generală.
13.3. – Comitetele Departamentale au următoarele atribuţii:
atribuţiile rezultate din prevederile prezentului statut cu privire la
repartiţia drepturilor cuvenite membrilor titulari;
întocmirea metodologiilor în vederea negocierilor cu utilizatorii şi
stabilirea mandatului pentru Vicepreşedintele care participa la
negocieri;
orice alte atribuţii stabilite de Consiliul Director.
13.4. – Şedinţele Comitetelor se convoacă de Vicepreşedintele conducător
ori de câte ori este cazul, iar deciziile se iau prin consens. În lipsa
consensului deciziile se iau de către Consiliul Director.
CAP. XIV – ADMINISTRATORUL GENERAL – DIRECTOR EXECUTIV
14.1. – Conducerea Executivă a U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. este asigurată de
Administratorul General – Director Executiv.
14.2. – Atribuţiile Administratorul General – Director Executiv:
reprezintă asociaţia în toate activităţile operative necesare pentru
aducerea la îndeplinire a obiectivelor U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A., putându-şi
delega atribuţiile oricăruia dintre membri Biroului Executiv potrivit
competentelor acestora;
asigură conducerea curentă a asociaţiei, urmărind îndeplinirea
deciziilor Consiliului Director;
reprezintă asociaţia în relaţiile cu terţii alături de ceilalţi membri
ai conducerii executive, pe competente (conform fisei postului şi a
Regulamentului de Ordine Interioara) şi angajează asociaţia faţă de
terţi în solidar cu aceştia;
angajează asociaţia faţă de terţi, prin semnătura lui fiind responsabil
faţă de aceasta pentru eventualele prejudicii rezultate dintr-o
activitate contrară dispoziţiilor legale şi prezentului statut;
angajează şi concediază salariaţii asociaţiei, conform deciziei
Consiliului Director în condiţiile respectării legislaţiei muncii în
vigoare, stabilind drepturile şi obligaţiile fiecaruia, inclusiv nivelul
salarial al acestora, redactează şi aplică Regulamentul de Ordine
Interioara, întocmeşte fişa postului pentru fiecare angajat, ca anexă la
contractul individual de muncă;
urmăreşte permanent aducerea la îndeplinire a hotărârilor Adunării
Generale şi a deciziilor Consiliului Director.
14.4. – Administratorul General – Director Executiv nu poate fi membru
al U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. şi nici nu poate fi implicat, direct sau
indirect, în activităţi comerciale care au un obiect de activitate
tangent cu cel al U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. .
14.5. – Administratorul General – Director Executiv participă la
şedinţele Consiliului Director, asigurând informarea acestuia în
legătură cu activităţile curente.
14.6. – Administratorul General – Director Executiv este răspunzător de
coordonarea şi urmărirea efectuării următoarelor activităţi:
derularea operaţiunilor aferente colectării drepturilor şi de
repartizare a acestora pe baza Regulilor de Repartitie;
întreţinerea programelor şi bazelor de date informatice utilizate în
activităţile impuse de obiectivele de activiate al asociaţiei;
derularea activităţilor financiar contabile curente, de elaborare a
bilanţului şi a rapoartelor statistice;
asistenţa juridică de specialitate şi de reprezentarea în instanţă a
asociaţiei sau, eventual, a membrilor acesteia;
administrarea – întreţinerea şi exploatarea bunurilor mobile şi imobile
din patrimoniul asociaţiei.
CAP. XV – BIROUL EXECUTIV
15.1. – Biroul Executiv este compus din:
Contabil Şef;
Şef Serviciu Repartiţie;
Şef Serviciu Informatic.
15.2. – Atribuţiile Biroului Executiv:
derularea operaţiunilor aferente colectării drepturilor şi de
repartizare a acestora pe baza Regulilor de Repartiţie;
întreţinerea programelor şi bazelor de date informatice utilizate în
activităţile impuse de obiectivele de activitate al asociaţiei;
derularea activităţilor financiar contabile curente, de elaborare a
bilanţului şi a rapoartelor statistice;
acordarea asistenţei juridice de specialitate şi de reprezentarea în
instanţa a asociaţiei sau, eventual, a membrilor acesteia;
administrarea – întreţinerea şi exploatarea bunurilor mobile şi imobile
din patrimoniul asociaţiei.
15.3. – Biroul Executiv lucrează în şedinţe operative convocate de
Administratorul General – Director Executiv, deciziile final aparţinând
Administratorului General – Director Executiv, care răspunde în fata
Consiliului Director pentru activităţile curente.
CAP. XVI – CENZORUL (COMISIA DE CENZORI)
16.1. - Cenzorul (Comisia de cenzori) este ales(asă) de Adunarea
Generală a U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
16.2. - Cenzorul (Comisia de cenzori) este organul de control financiar
intern al U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A., având următoarele atribuţii :
verifică modul în care este administrat patrimoniul
U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.;
întocmeşte rapoarte şi le prezintă Adunării Generale ;
îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în statut sau stabilite de
Adunarea Generală;
poate participa la şedinţele Consiliului Director fără drept de vot.
CAP. XVII MODALITĂŢI DE DIZOLVARE ŞI LICHIDARE A U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A.
17.1. - U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. se dizolvă :
de drept ;
prin hotărârea judecătoriei sau a tribunalului după caz ;
prin hotărârea Adunării Generale.
17.2. - U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. se dizolvă de drept prin:
imposibilitatea realizării scopului pentru care a fost constituită, în
termen de 3(trei) luni de la constatarea acestei imposibilitati;
imposibilitatea constituirii Adunării Generale sau a constituirii
Consiliului Director în conformitate cu statutul asociaţiei, dacă
această situaţie durează mai mult de 1(unu) an de la data la care,
potrivit statutului, Adunarea Generală sau, după caz, Consiliul Director
trebuia constituit;
reducerea numărului de asociaţi sub limita fixată de lege, dacă acesta
nu a fost completat timp de 3(trei) luni.
17.3. -Constatarea dizolvării se realizează prin hotărârea judecătoriei,
în a cărei circumscripţie se află sediul uniunii, la cererea oricărei
persoane interesate.
17.4. –U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. se dizolvă, prin hotărârea judecătoriei în
a cărei circumscripţie se află uniunea, la cererea oricărei persoane
interesate :
când scopul sau activitatea uniunii a devenit ilicită sau contrară
ordinii publice;
când realizarea scopului este urmărită prin mijloace ilicite sau
contrare ordinii publice ;
când uniunea urmăreşte un alt scop decât cel pentru care s-a constituit
;
când uniunea a devenit insolvabilă;
în cazul prevăzut la art. 14 din O.G. nr. 26⁄2000 completată şi
modificată.
Instanţa competentă este judecătoria în circumscripţia căreia asociaţia
îşi are sediul.
17.5. – U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. se dizolvă prin hotărârea Adunării
Generale luată cu un cvorum de 2/3 si cu 2/3 din voturile celor
prezenţi. Procesul verbal al şedinţei de dizolvare, în formă autentică,
se depune la judecătoria în a cărei circumscripţie teritorială îşi are
sediul uniunea, pentru a fi înscris în registrul asociaţiilor şi
fundaţiilor.
17.6. – În cazurile de dizolvare lichidatorii vor fi numiţi prin
hotărârea judecătorească iar în cazul hotărârii Adunării Generale de
către aceasta.
17.7. – În toate cazurile mandatul Consiliului Director încetează o dată
cu numirea lichidatorilor .
17.8. –Lichidatorii îşi îndeplinesc mandatul sub controlul cenzorului.
17.9. – În cazul dizolvării U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. bunurile rămase în
urma lichidării nu se pot transmite către persoane fizice. Aceste bunuri
pot fi transmise către persoane juridice de drept privat sau de drept
public cu scop identic sau asemănător.
17.10. – Prezentul statut se poate modifica sau completa la propunerea
Consiliului Director sau a Ľ din membrii U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. transmisa
Consiliului Director pentru a fi supusă Adunării Generale.
17.11. – Dreptul de angajare şi reprezentare a U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. în
faţa organelor legale revine Administratorului General – Director
Executiv prin semnătura şi ştampilă, cu acordul Consiliului Director.
16.12. - Prevederile prezentului statut se completează cu dispoziţiile
legale în vigoare.
Prezentul statut a fost discutat în şedinţa din 15 ianuarie 1999,
completat în şedinţa din 29 ianuarie 1999, aprobat în Adunarea Generală
a U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. în 12 februarie 1999, cu completările şi
modificările ulterioare aprobate în şedinţele Adunărilor Generale din 17
mai 2002 ,05 martie 2004 precum, în cea din 10 septembrie 2004 si in cea
din 15.12.2004.
Se mandatează domnul Vlad Niculae, care se legitimează cu B.I. seria
G.V., nr. 518423, emis de Secţia 22 Poliţie la data de 1.11.1996, să
reprezinte interesele U.P.F.A.R.-A.R.G.O.A. la notariat, tribunal,
judecătorie, administraţie financiară, bancă precum şi la alte
instituţii şi organisme din ţară sau străinătate.
|
|
|